Op woensdag 24 september vond het jaarlijkse leerlingcongres van Onderwijsgroep EduMare plaats, het samenwerkingsbestuur voor primair onderwijs op Voorne-Putten en Rozenburg. Tijdens deze bijzondere dag gingen leerlingen van alle 32 aangesloten basisscholen met elkaar in gesprek over het thema ‘de inclusieve school’. Aan het einde van de dag presenteerden zij hun conclusies en adviezen. Niet alleen bestuurder Margreet de Vries was hierbij aanwezig, ook wethouders Robert van der Kooi van de gemeente Voorne aan Zee en Hanneke Stengs van gemeente Nissewaard waren erbij.

Het leerlingcongres is inmiddels een traditie binnen EduMare en vond alweer voor de 9de keer plaats. Het geeft leerlingen de kans om hun stem te laten horen en actief mee te denken over het onderwijs op hun school. Elke school vaardigt twee leerlingen af, vaak leden van de leerlingenraad, om namens hun klasgenoten advies te geven hoe het onderwijs elke dag een beetje beter te maken.

Thema: de inclusieve school
Het centrale thema dit jaar was ‘de inclusieve school’: een plek waar iedereen zich welkom en geaccepteerd voelt en waar ruimte is voor verschillen. De deelnemende leerlingen verdiepten zich in de vraag hoe er op school gesprekken kunnen worden gevoerd over moeilijke of gevoelige onderwerpen, zoals pesten of diversiteit. Samen onderzochten ze wat er nodig is om deze gesprekken op een open en respectvolle manier te laten verlopen.

Aanbevelingen
Aan het einde van de dag presenteerden de groepjes hun aanbevelingen aan elkaar en alle aanwezigen. Daarbij hadden ze aandacht voor de rol van kinderen zelf, medewerkers én ouders.

Margreet de Vries is sinds april bestuurder van EduMare en blikt terug op een bijzonder waardevolle dag: “Vanochtend wist ik nog niet goed wat ik kon verwachten, want het was mijn eerste leerlingcongres. Maar ik heb veel goede dingen gehoord en gezien, daar heb ik allemaal notities van gemaakt. Morgen hebben we directeurenberaad, dan ga ik eens met collega’s kijken of we al wat van jullie tips toe kunnen passen. Ook het thema ouders heb ik veel gehoord. Leerlingen vertelden dat ze het fijn vinden als ouders hen vooral stimuleren en vertrouwen geven. Misschien moeten we gewoon ook eens en oudercongres organiseren om te horen wat zij te zeggen hebben.”

Belangrijke adviezen
Eén groepje kinderen gaf bijvoorbeeld als advies om voordat je iets zegt over een ander, jezelf eerst drie vragen te stellen: Is het aardig? Is het nodig? En is het waar? Kun je niet op alle drie ‘ja’ antwoorden, dan is het misschien beter om niets te zeggen.

Wethouder Hanneke Stengs van gemeente Nissewaard vond dit een belangrijk advies. Zij gaf als reactie: “Als volwassene merk ik ook soms hoe lastig een mening kan zijn, want soms kan zo’n mening iemand pijn doen. Jullie zeggen: ‘denk goed na van tevoren, is het wel aardig wat ik zeg?’ Dat vond ik een heel mooi punt, want we moeten met elkaar samenleven.”

Robert van der Kooi sluit daarop aan: “Jullie hebben laten zien dat jullie jezelf durven te zijn. Dit is een hele mooie dag. Ik ben blij om te horen dat alle adviezen nu mee de scholen ingaan. En jullie hebben zelf vandaag ook veel opgestoken, ook dat is heel belangrijk.”

Genoeg ideeën om mee aan de slag te gaan
De ideeën en adviezen die zijn voortkomen uit het congres worden gebundeld in één gezamenlijke checklist en gedeeld met alle scholen en leerlingenraden binnen EduMare. Zij gaan er vervolgens verder mee aan de slag. Eerdere edities van het congres resulteerden onder andere al in het e-team: een initiatief met lesmateriaal voor gelijke kansen dat inmiddels op alle EduMare scholen beschikbaar is. Het leerlingcongres werd georganiseerd in samenwerking met stichting de Kleine Ambassade, een organisatie die kinderen en jongeren betrekt bij uiteenlopende onderwerpen die spelen in hun leefomgeving.