Na de herfstvakantie werden de leerlingen van OBS Branding in het Engels welkom geheten op school. De Engelse vlag wapperde al op het schoolplein. Veel leerlingen en leerkrachten waren zelfs in een “Engels uniform” naar school gekomen. Waarom?
Van maandag 4 november t/m vrijdag 8 november was het namelijk Engelse week op deze basisschool! Zoals de naam het zegt, stond deze week in het teken van het Engels onderwijs en werden er de hele week leuke Engelse activiteiten gepland. Het thema dit jaar was “A wonderful week!”.

 “Deze traditie wordt ieder jaar op school georganiseerd,” vertelt Jolanda van Os, directeur van OBS Branding. “Onze school was door de ouders van de oudervereniging prachtig versierd in Engelse sferen. Kinderen konden genieten van een heerlijke High Tea. Dankzij de ouders van school maakten ze kennis met typisch Engelse producten zoals marmelade en scones.
Maar ook stond deze week in het teken van een buitengewoon aanbod lezen. Kinderen van de bovenbouw groepen gingen namelijk Engelstalige prentenboeken voorlezen aan kinderen in de onderbouw.”

Engelse les
“Op OBS Branding geven wij Engels (VVTO Vroeg vreemde talen onderwijs) in de groepen 1 t/m 8. Dit houdt in dat iedere groep, vanaf groep 1, minimaal 2 maal per week een half uur Engels krijgt. Natuurlijk doen wij dit in de onderbouw op een heel natuurlijke manier. Namelijk in de vorm van liedjes, verhalen, spelletjes en uitzendingen kijken van CBeebies ( BBC).  Daarnaast proberen we rondom het thema waaraan gewerkt wordt bij de kleutergroepen, passende Engelse lessen te geven.
De nadruk ligt dan ook voornamelijk op het begrijpen en het spreken van de Engelse taal.  
Pas in de midden- en bovenbouw gaan we het Engels lezen en schrijven.”

Ter ondersteuning van de lessen Engels wordt de methode Holmwoods gebruikt. Voor dit schooljaar staat een nog betere implementatie van deze methode op het programma.
In groep 8 doen de leerlingen mee aan het Anglia examen. Ieder kind op zijn of haar eigen niveau. In de groepen 6 en 7 wordt al met dit examen geoefend.  

Jolanda: “Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit is gebleken dat het starten met het leren van een tweede taal voor het zesde levensjaar de hele taalontwikkeling bevordert, dus ook de moedertaal. Daarnaast bevordert het de creativiteit van een kind. Het leren van een nieuwe taal laat het kind nadenken over taal en leert het kind zich te uiten met woorden die hij/zij niet gewend is. Deze activiteiten zetten je kind aan op een creatieve manier na te denken. Dit sluit goed aan bij de onderwijsvisie van onze school. De Engelse week is een traditie die wij graag voortzetten!”