Op maandag 31 maart organiseerden 6 Brielse scholen een gezamenlijke studiedag voor hun 150 medewerkers met als thema: kansengelijkheid, inclusie, regels en routines, De studiedag werd georganiseerd in het Bres theater in Brielle.
Om elkaars kennis en kunde te benutten en het onderwijs elke dag een beetje beter te maken werken scholen binnen EduMare regionaal met elkaar samen. Dat doen ze in het zogenoemde Regionaal Overleg Kwaliteit (ROK). Sandra Bijleveld, directeur van OBS De Tiende Penning en Marjolein Smith, directeur van OBS ’t Want, waren de organisatoren van deze dag voor ROK Brielle.
Sandra: “Wij hebben als directeuren vaker inspirerende presentaties over dit thema gehad, maar wij vinden het belangrijk dat alle medewerkers van de scholen; van de conciërge, administratief medewerkers tot de leerkrachten, ook deze presentaties aangeboden krijgen. Vandaar dat wij met de zes scholen van ROK Brielle, deze studiedag hebben opgezet.”
Rust, Ritme en Regelmaat
Linda van Druijten en Francis van Haandel van LeF Onderwijskwaliteit waren benaderd om het ochtendprogramma te verzorgen met het thema Rust, Ritme en Regelmaat.
Rust, ritme, regelmaat, routines & relaties zijn belangrijk in het onderwijs omdat ze een stabiele en voorspelbare leeromgeving vormen voor leerlingen. Het draagt bij aan een gevoel van overzicht, veiligheid en helpt om stress verminderen, alsook het concentratievermogen te verbeteren. Leerlingen komen beter tot leren.
Rust in de school, is rust in de les, is rust in het hoofd (werkgeheugen), is beter tot leren komen.
Kansengelijkheid in Onderwijs: Samen werken aan een eerlijke toekomst
Na een heerlijke lunch verzorgd door Dorpshuis De Gaffelaar uit Zwartewaal, was Karim Amghar uitgenodigd om te spreken.
Karim Amghar is een veelgevraagde spreker en dagvoorzitter, gespecialiseerd in thema’s zoals kansenongelijkheid, diversiteit en inclusie. Als programmamaker voor de NTR bracht hij series als Karim Pakt Zijn Kans en Het Verhaal van Abdelkrim, die indringende maatschappelijke kwesties belichten. Ook als auteur van boeken over radicalisering en onderwijsvernieuwing heeft hij zijn expertise bewezen.
Wat Karim uniek maakt, is zijn vermogen om gevoelige onderwerpen met energie en betrokkenheid bespreekbaar te maken. Hij combineert wetenschappelijke inzichten met persoonlijke ervaringen en vertaalt deze naar praktische lessen die direct toepasbaar zijn.
Met een schat aan ervaring en een diepe passie voor maatschappelijke onderwerpen bracht Karim Amghar inspiratie naar het Bres Theater. Kansenongelijkheid, mentale gezondheid, of diversiteit en inclusie, Karim maakt complexe thema’s begrijpelijk en toegankelijk. Zijn unieke mix van persoonlijke verhalen, praktijkervaring en wetenschappelijke inzichten, zijn toewijding aan sociale rechtvaardigheid en zijn talent om impact te maken.
“In deze lezing nam Karim Amghar ons mee in de wereld van kansenongelijkheid. Hoe beïnvloeden factoren zoals armoede, discriminatie en straatcultuur de kansen van jongeren en volwassenen? Karim deelde zijn praktijkervaring en onderzoeksresultaten, en bood concrete strategieën om een eerlijker speelveld te creëren binnen scholen. Genoeg stof om over na te denken en vooral om verder met elkaar te bespreken,” zegt Marjolein.
Na de inspirerende sprekers werden alle medewerkers, per beroepsgroep, verdeeld over de scholen aan het Gooteplein, met de opdracht om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen rondom de onderwerpen kansengelijkheid en regels en routines.
Aan de reacties van de deelnemers te zien en te horen, kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde studiedag! Deze opzet is zeker voor herhaling vatbaar.
“Regels en routines voor een wereld van kansengelijkheid en inclusie”