Eén maand directeur op OBS Branding.
Jolanda van Os is één maand geleden gestart als directeur bij OBS Branding. We gingen op bezoek om te horen hoe het haar bevalt in haar nieuwe rol in Brielle. “Een maand geleden heb ik mijzelf voorgenomen om als directeur de eerste 100 dagen vooral goed te luisteren. “
Wat motiveerde jou om de overstap te maken?
“Ik ben geboren en getogen in Rozenburg. Ik woon nog steeds heel fijn in Rozenburg met mijn drie dochters. Ook heb ik nog drie bonuskinderen en vriend. Na mijn opleiding ben ik eerst als leerkracht en later als directeur op basisschool De Rank in Rozenburg gaan werken. Dat is nu alweer 21 jaar geleden! De laatste tijd merkte ik dat ik toe was aan een volgende stap in mijn eigen ontwikkeling en toe was aan een nieuwe uitdading. Die heb ik gevonden als opvolgster van Gerrit Bussink als directeur van OBS Branding. Tot een maand geleden heb ik met heel veel plezier gewerkt op De Rank, maar nu kan ik mijn volledige energie wijden aan deze nieuwe baan.”
De eerste maand heb je erop zitten. Hoe heb je die ervaren?
“Het team heeft mij hier echt met open armen ontvangen. Ik vind het heel belangrijk om samen met het team te bedenken hoe wij het schoolplan gaan invullen, hoe wij de jaarplannen vormgeven. Wij kijken echt samen naar wat gaan we doen, hoe gaan we dit doen en wat hebben we nodig om onze doelen te bereiken. Mijn motto is altijd: ’Alleen ga je snel, maar samen kom je verder’. Samen kijken hoe we de ontwikkelpunten van de school verder kunnen brengen. Dit doen we in het team door het werken in leerteams waarbij we d.m.v. data en literatuur onderzoek doen naar verbeteringen in ons onderwijs.
Niet alleen met teamleden maar ook met de ouders van school. Onze school voelt heel open aan, ouders komen makkelijk het plein op of school binnen om iets te vragen. Dat vind ik heel belangrijk. Zeker omdat wij een school zijn waar wel 21 verschillende nationaliteiten zitten. Dan is het heel belangrijk dat wij allemaal open met elkaar kunnen communiceren en dat de lijnen kort zijn.
Ik ga regelmatig de klassen in om de kinderen te leren kennen. De kinderen moeten ook weten wie ik ben en dat mijn deur ook voor hen open staat.”
Welke stappen ga je de komende tijd zetten?
“Een maand geleden heb ik mijzelf voorgenomen om als directeur de eerste 100 dagen vooral goed te luisteren. Naar mijn team, naar de kinderen maar ook naar de ouders. Binnenkort worden alle ouders uitgenodigd om met mij in gesprek te gaan. Ik wil graag van ze weten waarom zij voor OBS Branding kiezen en hebben gekozen. Zien zij verbeterpunten en wat is volgens de ouders nog nodig binnen de school. Waarom zijn zij trots op OBS Branding? Met de feedback van de ouders gaan mij team en ik weer aan de slag om waar nodig verbeteringen aan te brengen. ”
Wat drijft jou als directeur van OBS Branding?
“Dat onze school ertoe doet bij een kind. De school is een veilige plek voor kinderen en letterlijk de basis om uit te groeien tot een goede burger. Mijn uitdaging is om alle kinderen van onze school hun basisschooltijd tot een mooie, leerzame en veilige tijd te maken. “