Patricia Kipp is een bekend gezicht op De Regenboog in Rozenburg. Wat velen misschien niet weten, is dat zij een van de eerste collega’s is die drie jaar geleden de interne Pabo-route van EduMare volgde. Nu, bijna aan het einde van haar opleiding, deelt ze haar verhaal.
‘Ik begon mijn loopbaan bij De Rank in Rozenburg en werk nu op De Regenboog,’ vertelt Patricia. ‘Drie jaar geleden startten we met een groepje de interne Pabo-route. Het was een unieke kans die EduMare ons bood, en ik ben trots dat ik bijna klaar ben.’
Een overstap naar het onderwijs
Patricia, 46 jaar oud, maakte de overstap van xx naar het onderwijs na een opleiding als pedagogisch medewerker. ‘Ik voelde mij in het onderwijs direct op mijn plek als onderwijsassistent, want ik kon echt iets bijdragen. Zeker voor kinderen die wat meer moeite hebben met de lesstof, al is het maar die extra aandacht die je ze kan geven in kleine groepjes. Na een module van Level-Up besloot ik, in overleg met bovenschools schoolopleider Conny Maurmanns en de directeur, om de Pabo te starten,’ legt ze uit.
De keuze om terug naar de schoolbanken te gaan was niet makkelijk. ‘Ik twijfelde, vooral omdat ik al zo druk was. Maar de kans die EduMare bood met een betaald Werken en Leren-traject (combinatie PABO en stage) met uitstekende begeleiding kon ik eigenlijk niet afslaan.’
Uitdagingen en successen
Patricia volgde een compact programma van drie jaar in plaats van de gebruikelijke vier. ‘Met 20 uur thuisstudie per week en een gezin, was het best pittig. Ik moest bewuste keuzes maken, ook tijdens vakanties en weekenden. Als iedereen genoot van vrijetijd, dan kroop ik vaak nog achter mijn laptop,’ legt ze uit.
Het meest waardevolle aspect van de opleiding is het maken van een visiestuk voor de portfolio. ‘Tijdens het eindgesprek viel daardoor alles op zijn plaats. Ik begreep toen hoe alle theorie en praktijkopdrachten van mijn opleiding als puzzelstukjes in elkaar passen. Met een visietekening heb ik dit visueel proberen te maken en laten zien hoe alles met elkaar samenhangt.’
De waarde van diversiteit
Ook is kennis over de context waarin kinderen opgroeien belangrijk. ‘Naast de schoolcultuur moet je je bewust zijn van de thuiscultuur en de straatcultuur. Hoe kan je die 3 culturen waartussen kinderen moeten schakelen samenbrengen? Daarbij heb ik veel geleerd uit het boek ‘Hoe de straat de school binnendringt’ van Iliass El Alaoui. Dit is iets wat ik echt ga meenemen van de Pabo.’
Tot slot
Voor anderen die een dergelijke opleiding overwegen, is Patricia erg enthousiast over de Thomas Moore Hogeschool. ‘Het is hard werken, maar als je gemotiveerd blijft, is het echt goed te doen. Hoe gek het ook klinkt, als ik straks klaar ben, voelt het ook alsof ik het straks zelfs een beetje ga missen. Zeker de goede begeleiding en gesprekken met mijn mentor Xandra Koster, wil ik dan noemen.’
Patricia sluit af met een positieve noot over de Pabo-opleiding aan de Thomas More Hogeschool. ‘Het is een fijne opleiding waar echt naar de studenten geluisterd wordt. Dat gun ik iedereen.’