Naar aanleiding van ons goede inspectierapport mochten Ingrid van Doesburg, Karine Verwoest en Marzena van der Toorn op dinsdag 5 juli in gesprek met AD-journalist Lex Bezemer. Lees hieronder zijn artikel om meer te weten te komen over onze aanpak van het lerarentekort met zij-instromers én een eigen opleidingsinstituut genaamd de VPR Academie.
“Zij-instromers én een eigen opleidingsinstituut.
Scholengroep pakt het docententekort aan
Een nijpend docententekort, een grote scholenfusie en zorgen voor onderwijs: uitdagingen genoeg voor de dertig scholen op Voorne-Putten van Onderwijsgroep EduMare. De oplossingen zoeken ze op hun eigen manier.
Want hoe doe je dat nou, docenten vinden terwijl alle scholen in Nederland óók naar elke beschikbare leerkracht hengelen? Een pasklaar antwoord is er niet en aan het vinden van voldoende docenten voor volgend schooljaar hadden ze de laatste weken bijna een dagtaak, vertellen EduMare-bestuurder Ingrid van Doesburg en directeur van basisschool De Brielse Veste Marzena van der Toorn. ‘Het afgelopen schooljaar zaten wij dan nog in een redelijk luxe positie op de Brielse Veste’, vertelt Van der Toorn. ‘We hebben hier vijftien groepen, die we uiteindelijk allemaal redelijk konden bemannen – met inzet van onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners. Maar wanneer er een paar zieke docenten zijn, krijgen we het bijna niet meer georganiseerd. Natuurlijk kunnen parttimers wel eens een dagje bijspringen, maar dat is geen structurele oplossing.’
Nieuwe mensen
Van Doesburg: ‘We moesten ons zelf twee vragen stellen: hoe kunnen we ervoor zorgen dat docenten die op onze scholen werken bij ons blijven werken? En hoe krijgen we daarnaast nieuwe mensen in het vak?’ EduMare, dat 28 basisscholen, een school voor speciaal basisonderwijs en een school voor speciaal voortgezet onderwijs in de gelederen heeft, besloot onder andere om volop in te zetten op interne opleidingen: op de eigen VPR Academie in Abbenbroek. Die is zowel voor mensen die al op EduMare-scholen werken als voor zij-instromers, vertelt Van Doesburg. Nadat ze verschillende cursussen hebben doorlopen, kunnen ze meteen door naar de pabo.
Sociale straatje
Waar die zij-instromers vandaan komen? Veelal uit beroepen in hetzelfde – sociale – straatje als het onderwijs, vertelt Karine Verwoest, adviseur onderwijs en kwaliteit bij de onderwijsgroep. ‘Denk aan de jeugdzorg of werk in de dagbesteding. Maar er waren bijvoorbeeld ook ouders van kinderen op onze scholen die door het tekort besloten het onderwijs in te gaan.’ Komend schooljaar zullen veertien zij-instromers beginnen met een omscholingstraject op het eigen instituut van EduMare. Zeventien mensen die zo’n interne opleiding hebben gevolgd, zijn nu al bezig om hun pabo-diploma te halen. Daarnaast kunnen acht medewerkers binnen de onderwijsgroep, van wie de meesten nu werken als onderwijsassistent, in het nieuwe schooljaar beginnen aan de pabo.
Stage
Verwoest vertelt dat medewerkers – in totaal werken er bijna 850 mensen – binnen EduMare zich op die manier kunnen doorontwikkelen binnen de organisatie. Dat heeft grote praktische voordelen voor degenen die al op scholen van EduMare werken. ‘Een probleem is bijvoorbeeld dat mensen veel opleidingsuren moeten maken. Daarvoor moesten ze voorheen dan, naast hun baan op Voorne-Putten, heel ergens anders hun opleiding volgen. Op deze manier kunnen ze dat veel dichter bij huis doen, op onze eigen scholen.’ EduMare komt voort uit een fusie van vier schoolbesturen van verschillende signaturen, die in 2020 de krachten bundelden. Onlangs kreeg de scholengroep van de Onderwijsinspectie te horen dat het bestuur tot de beste 20 procent van Nederland behoort. Van Doesburg: ‘Het geeft ons de bevestiging dat we, ondanks flinke uitdagingen, zoals het docententekort en lockdowns, op de goede weg zijn.’ “
Karine Verwoest, Ingrid van Doesburg en Marzena van der Toorn (vlnr)