Welkom bij EduMare VPR
  • Home
  • EduMare
    • Visie
    • Raad van Toezicht / Het College van Bestuur
    • Bestuurskantoor
  • Onze scholen
    • Scholenoverzicht openbaar
    • Scholenoverzicht christelijk
    • Scholenoverzicht katholiek
    • Scholenoverzicht samenwerking
  • Leerlingencongressen
  • In de media
    • Nieuws Algemeen
    • Hendrik Feenstra Prijs
    • Nieuws totaal
  • Info
    • Vakantieregeling
    • Klachtenregeling
    • Verlofregeling
    • Privacy
    • Integriteitscode
  • Werken bij
    • Werken bij site – alle actuele vacatures
    • Vacature Operationeel Schoolleider per 1 augustus 2023
    • Vacature Kwaliteitscoördinator Decaan per 1 augustus 2023
    • Vacature Kwaliteitscoördinator Zorgregisseur per 1 augustus 2023
    • Zij-instroom
    • Invallen via de VPR Pool
  • Contact
  • Downloads
Select Page

Een fijne sfeer in de klas: De Gouden Weken zijn voor kinderen super belangrijk

 

Een veilige sfeer in de klas, een sfeer waar je mag zijn wie je bent en omkijkt naar elkaar: dat zijn de drie pijlers bij de start van het schooljaar. Al onze 30 scholen hebben allemaal een eigen karakter, eigen identiteit en sfeer. Wat ze delen is dat ze aandacht besteden aan de groepsvorming in de eerste zes weken  – de zogenoemde Gouden Weken. Een drietal EduMare-collega’s vertellen over de aanpak op hun school en de successen in de klas.

 Miniwereld

Op onze school werken we met het lesprogramma van De Vreedzame School, vertelt kleuterleerkracht Stephanie Verhagen van OBS De Houthoeffe in Hellevoetsluis. “Dit lesprogramma ziet de school als een ‘miniwereld’, een community waar iedereen erbij hoort en we voor elkaar zorgen. Met symbolen zie je dat terug door onze hele school en in iedere klas.”

De eerste weken zijn bepalend voor het creëren van een fijne sfeer. “Ik sta daar met de kleuters daarom elke dag op meerdere momenten bij stil. Zo leren ze kennismaken met elkaar en de regels, maar ook hoe ze complimentjes moeten geven met de ‘opstekerketting’. Ook doen we met onze handpoppen Aap & Tijger rollenspelen. Voor kleuters is het namelijk belangrijk om situaties te oefenen. Het zorgde afgelopen weken voor waardevolle momenten hoe om te leren gaan met gevoel. Je hart smelt als je op het schoolplein ziet met welk gemak kleuters dat oppakken: ‘Juf mag ik ook troosten?‘”

 Vriendenbankje

Zefanja Tiemann is leerkracht van groep 5 en 6 van OBS Branding in Brielle. Ook deze school werkt met het lesprogramma van De Vreedzame School. “In de Gouden Weken bouw je met de hele school aan positieve groepsvorming en wil je een goed fundament neerzetten. Hier op school doen we dat onder andere met de lessenserie van De Vreedzame School, binnenkomers en afsluiters. We doen veel spelletjes met elkaar, die staan in het teken van elkaar leren kennen. Natuurlijk zijn gesprekken met elkaar voeren ook een vast onderdeel.”

In iedere klas vind je een Vreedzame School muur. Hierop zijn de werkjes, informatie, regels en afspraken terug te vinden. Daarnaast heeft de school op 31 augustus een speciaal vriendenbankje onthuld, genaamd ’het meester BUS-bankje’, precies op de dag dat schooldirecteur Gerrit Bussink met pensioen is gegaan. Het BUS-bankje heeft een centrale plek op het schoolplein. Zefanja: “Als een leerling alleen is op het plein en dus een speelkameraadje zoekt, dan kan de leerling op het bankje gaan zitten. Andere kinderen komen dan vragen om mee te spelen. Zo zie je dat de Vreedzame School ook buiten de muren van school de boodschap uitstraalt: met elkaar ervoor zorgen dat iedereen een fijne buitenspeelbeurt heeft.”

Bordsessies

Rinske Visser-Holwerda is leerkracht van groep 4a op samenwerkingsschool De Vlasbloem in Zuidland. Vier jaar geleden is de school begonnen met de uitrol van een eigen aanpak op basis van een samenwerking met Stichting Leerkracht. Naast allerlei groepsvormende activiteiten werkt de school in iedere klas met dagelijkse bordsessies.

Hoe het werkt? Aan de hand van ‘smileys’ begint iedere dag met een check-in om te weten hoe kinderen zich voelen. Een ander onderdeel van de bordsessie is het delen van successen, maar ook wat de leerdoelen zijn voor die periode, vertelt Rinske. “Vorige week hebben de kinderen zelf de Gouden Regels van de groep bedacht, ondertekend en opgehangen in de klas. De regel: ‘We horen er allemaal bij’, vinden de kinderen heel erg belangrijk, die is dan ook dikgedrukt. Het geeft onze groep een belangrijke basis dat je, ondanks dat we allemaal anders zijn, mag zijn wie je bent. Daar ben ik ongelofelijk trots op!”

Recente berichten

  • De Zeewinde in actie voor Giro 555
  • Nieuwe elektrische schoolbus voor SOBrielle
  • Bovenbouwleerlingen denken na over meer gelijke kansen op school
  • Studenten EduMare aan de slag in Leerteam met ‘tools voor topleraren’ bij Hogeschool InHolland
  • Leerlingen maken ruimtereis met SpaceBuzz

Per 01-08-2020 is Onderwijsgroep EduMare hét samenwerkingsbestuur voor primair onderwijs op Voorne-Putten en Rozenburg. Binnen EduMare werken 28 basisscholen, één school voor speciaal basisonderwijs en één school voor speciaal (voortgezet) onderwijs vergaand met elkaar samen.

Contact

Gemeenlandsedijk Noord 26 a
3216 AG Abbenbroek
Telefoon 0181 39 10 44
E-mail secretariaat@edumarevpr.nl
of via het

CONTACTFORMULIER

U vindt ons hier