Sinds dit schooljaar krijgen leerlingen in Nederland die het voortgezet speciaal onderwijs hebben doorlopen voor het eerst een officieel erkend schooldiploma uitgereikt. Op 6 juli was het dan zover: een historische dag voor de 15 leerlingen van VSO Maarland in Brielle. Reden genoeg voor de school om de rode loper uit te rollen en een fantastisch feest te organiseren.
Mooi Portfolio
Schooldirecteur Dorine Bos en haar team hadden hard gewerkt aan de uitvoering hiervan. Niet alleen op de dag zelf was aan alles gedacht maar ook aan alle landelijke eisen werd voldaan, net als in het reguliere VO.
Dorine Bos: “Op VSO Maarland zijn de leerlingen dit schooljaar voortvarend aan de slag gegaan met het nieuw ontwikkelde examenreglement. Samen met hun eindgroep- docent en vakdocenten zijn ze erin geslaagd een mooi portfolio te presenteren tijdens hun examengesprek.”
De leerlingen stromen nu met een officieel diploma door naar een zorgvuldig uitgekozen werkplek. Zo gaan ze aan de slag bij onder andere bedrijven als: Lunch en Zo, het Pannenkoekenhuis in Rockanje, de Kookpot en bij de Agatha Hoeve. Ook gaan er een aantal leerlingen werken bij hét werkleerbedrijf Voorne-Putten Werkt.
Trots
“We zijn als team zo ontzettend trots op onze geslaagde leerlingen. Ze verlaten de school met een officiële erkenning van hun behaalde resultaten. Vooral de weg naar het diploma toe is van grote meerwaarde. Nu de schooltijd afgesloten wordt met een officieel diploma zien we dat onze leerlingen (nog) meer zelfvertrouwen hebben gekregen en daardoor nog beter zijn voorbereid op een passende plek in de maatschappij”, sluit Dorine trots af.
VSO Maarland maakt onderdeel uit van Speciaal Onderwijs Brielle. SOB Brielle is een school voor zeer moeilijk lerende (ZML) leerlingen in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar. VSO Maarland wil haar leerlingen optimaal ontwikkelen door het geven van kwalitatief goed onderwijs. Hierbij is het onderwijs gericht op de continue ontwikkeling van de leerling als individu. Dit in relatie tot zijn omgeving en het leren zelfstandig te functioneren in de maatschappij.
