De St. Leonardusschool in Brielle is hét toonbeeld van een opleidingsschool waar pabo-studenten, beginnende leerkrachten en zij-instromers kunnen floreren. Dat komt door de combinatie van de verantwoordelijkheden die zij krijgen en een intensieve begeleiding, vertellen Daphne Lobs en Jessica Verweel, de directeuren van de St. Leonardusschool.

 Als pabo-student of als beginnend leerkracht wil je niets liever dan met je ‘poten in de onderwijsklei’ te staan. Daphne Lobs en Jessica Verweel weten dat maar al te goed. Allebei stonden ze bijna twintig jaar zelf voor de klas voordat ze als duo-directeuren leiding gaven aan het team van de St. Leonardusschool. Lobs liep zelfs haar stage op de school. En een goede stage, of een fijn zij-instroomtraject? Dat moet het fundament zijn waar je verdere loopbaan in het onderwijs op rust.

Op de St. Leonardusschool krijgen aanstormende onderwijstalenten volop de kans om zich te ontwikkelen. Dat is niet alleen omdat deze studenten, zij-instromers en onderwijsassistenten volledig mee mogen draaien in het team van de school, maar ook omdat ze intensieve begeleiding krijgen van de circa 25 docenten.

Altijd achtervang van ervaren leerkrachten
Daphne Lobs: ‘We willen echt dat studenten zich gezien voelen als ze hier komen, dat het een warm bad voor hen is. Ze maken integraal onderdeel uit van het team. We vragen zeker wat van onze studenten, maar er is altijd ondersteuning vanuit ervaren leerkrachten. Ze worden niet in het diepe gegooid: ze werken altijd als duo.’

Dat maakt de St. Leonardusschool een gewilde plek om stage-ervaring op te doen. En niet alleen de stagiaires hebben daar baat bij. Ook de leerkrachten zijn blij met de ‘extra handen’ in de klas, legt Jessica Verweel uit. ‘Waar sommige docenten vroeger het begeleiden van stagiaires of andere beginnende leerkrachten als een extra belasting zagen, zien ze het nu als een verrijking. Ze leren er zelf ook veel van.’

Meer tijd voor leerlingen
‘Natuurlijk, het begeleiden van beginnende leerkrachten of studenten kost tijd, maar daar krijgen onze docenten ook specifieke uren voor. En ze krijgen er zoveel voor terug! Wanneer een leerling extra uitleg nodig heeft, kan een leerkracht op onze school daar makkelijk tijd voor vrijmaken. Op zo’n moment kan de student de klassikale les even overnemen. Zo komt het ook onze individuele begeleiding van kinderen ten goede.’

En de 420 leerlingen van de school? Voor hen is het een tweede natuur dat er meerdere juffen en meesters voor de klas staan. De St. Leonardusschool heeft 17 groepen, waarbij er altijd wel meer dan één docent voor de klas staat – altijd een ervaren leerkracht, die bijvoorbeeld ondersteund wordt door een onderwijsassistent, een zij-instromer of een student.

Begeleiding in moeilijke periodes
Zo’n stageperiode kan soms best zwaar zijn voor studenten, merken Daphne Lobs en Jessica Verweel. Daarom zorgen ze ervoor dat studenten inchecken bij de schoolopleider van de St. Leonardusschool als er iets speelt. Verweel: ‘Zitten ze in een dipje, of weten ze niet bij wie ze een opdracht voor de pabo moeten uitvoeren? Dan helpt de schoolopleider hen, voordat ze echt vastlopen.’ Lobs vult aan: ‘Het is fijn om zo’n aanspreekpunt in de school te hebben. Iedereen kan een mindere periode hebben. Dan is het goed om met de juiste begeleiding aanwezig te zijn.’

Al met al zorgt deze intensieve opleidingscultuur ervoor dat de St. Leonardusschool een stevige bezetting aan docenten heeft. In tijden van een nijpend lerarentekort is dat geen overbodige luxe. Daar zijn de docenten op de school zich erg van bewust. Jessica Verweel: ‘Op onze school maken sommige docenten zich zorgen over de toekomst van het onderwijs. Juist onze opleidingscultuur voelt dan als een lichtpuntje. Dat zien wij nu terug in de gedrevenheid van onze stagestudenten.’