Presentator Karim Amghar was afgelopen maand te gast bij OBS De Wateringe in Hellevoetsluis. Leerkrachten en ouders krijgen de kans om met hem in gesprek te gaan over allerlei acutele maatschappelijke dilemma’s, zoals kansenongelijkheid, diversiteit en inclusie. En hoe ga je daar nou als leerkracht of als ouder mee om?
Het zijn onderwerpen die júíst voor De Wateringe extra relevant zijn. Want op deze basisschool zitten leerlingen van maar liefst zeventien nationaliteiten. En met zoveel verschillende achtergronden brengt iedereen natuurlijk een andere cultuur met zich mee. Hoe zorg je er dan voor dat je met elkaar in gesprek blijft, zeker als het gaat om zulke maatschappelijke dilemma’s, waarbij de opvattingen flink uiteen kunnen lopen?
Daarover vertelde programmamaker en presentator Karim Amghar uitgebreid tijdens zijn bezoeken aan De Wateringe. De ouderavond op woensdag 24 januari werd drukbezocht door ouders, vertelt directeur van OBS De Wateringe Carolijn Grimm. ‘Daar zijn we natuurlijk erg blij mee. Als school proberen we erg om de ouders van onze leerlingen actief te betrekken bij ons onderwijs’, zegt Grimm.
Wederzijds begrip
‘Omdat we kinderen van zoveel verschillende achtergronden en culturen hier hebben rondlopen, is het goed om heel bewust stil te staan bij onderwerpen waar mensen totáál verschillend over kunnen denken. Juist door over die onderwerpen te praten, zie je dat er verbinding ontstaat. En wederzijds begrip, ondanks dat je anders over bepaalde zaken denkt. Alles draait om echt luisteren naar elkaar.’
Karim Amghar nam de ouders mee in een boeiend verhaal over gelijke kansen in het hedendaagse onderwijs. ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat elk kind een zo hoog mogelijk leerrendement heeft? En alles uit zichzelf kan halen? Dat is heel belangrijk’, zegt Amghar. ‘We moeten ervoor zorgen dat geen enkel kind ongelijk behandeld wordt. Daarvoor hebben we een goede samenwerking nodig tussen ouders, leerkrachten en alles wat daarbuiten gebeurt.’
Buiten je bubbel kijken
Amghar liet zien dat het niet erg hoeft te zijn als je kind op school andere meningen of stellingen hoort − meningen en stellingen waar je als ouder misschien niet achter staat. Carolijn Grimm: ‘Karim vertelde op een hele bevlogen manier dat het waardevol kan zijn om buiten je eigen bubbel te kijken. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van de ‘twee papa’s’ van de Kinderboekenweek in 2023. Daar was veel om te doen. Maar wij dachten als leerkrachten: je kan het ook omdenken. Het hoeft hier niet per se om een koppel van twee vaders te gaan, maar je kunt het ook uitleggen als een biologische vader en een stiefvader − mocht je er als ouder niet achter staan. Zo kan het verhaal door alle kinderen in een klas worden gelezen, zonder dat je in een moeilijke impasse komt. Want dat komt een kind absoluut niet ten goede.’
De leerkrachten van OBS De Wateringe én de ouders vinden dat deze informatieavonden over maatschappelijke onderwerpen absoluut voor herhaling vatbaar zijn. Carolijn Grimm: ‘Ik gun elke school zo’n moment waarbij je bewust stilstaat bij grote onderwerpen. Dit maakt het verschil voor onze leerlingen.’
Onderschrift foto (v.l.n.r.) Karim Amghar, Carolijn Grimm en kwaliteitscoördinator Judith Geeratz